Skip to main content

 در داربست بندی نما و هر گونه کاری که شبیه آن می باشد به عنوان نمونه داربست : جهت رنگ کاری – سیمان کاری – سنگ کاری – رولپلاک سنگ – شیشه شویی و … معمولا با یک روش کاری داربست بندی می شوند و اختلاف آن ها در کمی بالا تر و یا پایین تر بستن قالب داربست در جهت دسترسی بهتر استاد کاران قرار میگیرد . در چنین داربست هایی که معمولا دیده اید فاصله پایه ها نسبت به یکدیگر سه متر و فاصله قالب ها از هم حدود یک و نیم متر و طول هر قالب داربست حدود یک متر براورد می شود . اینک در جهت محاسبه ابعاد داربست بندی با توجه به اندازه ها و اجناس مصرفی و هدف از داربست بندی طول محلی را که داربست در آن جا نصب خواهد شد را بر مبنای ۳ متر محاسبه و ارتفاع را بر مبنای ۱٫۵ متر در نظر گرفته می شود .

   از این رو که اگر به طور نمونه طول ۱۱ متر باشد ، چون حد اکثر فاصله پایه ها ۳ متر است پس سه دهنه بسته خواهد شد و برای دهنه آخر که دو متر مانده یک پایه به فاصله دو متر نصب خواهد شد که به جز یک متر لوله دستگیره همه اجناس و اجرت نصب به مانند پایه ۳ متری است لذا طول داربست را همان ۱۲ متر در نظر گرفته می شود . مورد دیگری که برای اندازه گیری داربست مهم می باشد چگونگی محاسبه و بر آورد شکستگی های بیرون آمده و فرو رفته ساختمان است . در پس و پیش های ساختمان با توجه به مطالب بالا در حالتی که برای آن فرو رفتگی یا بیرون آمدگی در داربست بندی ، مجبور به نصب پایه اضافی باشد ، طول آن شکستگی را نیز همان ۳ متر قلمداد می شود .

در قوس ها که نمیتوان به مانند محل های مستقیم فاصله پایه ها را ۳ متر در نظر بگیریم (به دلیل قرار گرفتن تخته بنایی) ناگزیر فاصله پایه ها باید به هم نزدیکتر باشد که نزدیکی پایه ها بستگی به زاویه قوس دارد . در این گونه موارد فاصله هر پایه را نیز ۳ متر محاسبه میشود و به این ترتیب اختلاف هزینه داربست بندی در محل مستقیم و محل قوس دار ، برآورد می شود .

کفراژ برای داخل ساختمان ها  : این نوع سازه برای فضاهایی که به صورت مکعب می باشد و احتیاج به دسترسی به تمام نقاط  یک فضای را دارد مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع سازه ها به صورتی است که در هر جهتی تخته بنایی به صورت ایمنی و کارامد می تواند قرار گیرد و سرعت کار برای کارگران را بسیار بالا میبرد . چرا که اجازه دسترسی کارگران را به تمام نقاط یک فضای مشخص را می دهد . با توجه به آیین های کشور عزیزمان و مناسبت های متفاوت داربست فلزی می تواند کمک بسیار زیادی به اجرای هر چه بهتر این امور مهم کند که به تعدادی از آن اشاره می کنیم . معمولا در ایام محرم و فاطمیه و همچنین در تمامی جشن ها و مناسبت ها داربست ارزان ترین و سریع ترین سازه ای است که مورد استفاده شما عزیزان می باشد . اجرای استیج برای مناسبت ها , سازه ای خواص برای اجرای تئاتر های خیابانی , ایستگاههای صلواتی و همچنین تابلوهای تبلیغاتی  مواردی از استفاده شما عزیزان می باشد .اجرای پروژه های بتون ریزی : یکی از مهمترین و سخت ترین امور استفاده از داربست در پروژه بتون ریزی می باشد که از حساسیت و ظرافت بالایی برخوردار است . نصب این نوع داربست فلزی به قطر و حجم مقدار بتون و فشاری که قرار است تحمل کند بستگی دارد و در هر پروژه نوع نصب متفاوتی دارد . این نوع داربست برای اجرای پروژه های بتون ریزی سقف ساختمانی که ارتفاع بالای ۳ متر دارند اجرا می شود. موارد دیگر استفاده از پروژهای زیر بتون در ساخت پلها , زیرگذرها , سازه های خاص و تمامی پروژه های بتونی که احتیاج به تحمل وزن بتون دارد استفاده می شود .

داربست فلزی نوعی سازه قوی و مطمئن می باشد که در اکثر مواقع دقیقا همانی است که یک مشتری نیاز دارد . معمولا عموم مردم بر این باور هستند که سازه داربست فلزی فقط برای ساختمان های در حال ساخت مورد استفاده قرار می گیرد . در این قسمت قصد داریم توضیحاتی از موارد استفاده داربست برای دیگرکارها را به شما مشتریان عزیز توضیح دهیم . داربست نمای ساختمان ها : اینگونه داربست ها برای ساختمان های در حال ساخت اجرا می شود که به سنگ کارها / سیمان کارها / کامپوزیت کارها / جوش کارها / برق کارها و کسانی که احتیاج به دسترسی به فضای خارجی یک ساختمان دارند اجازه دسترسی می دهد . نکته ایمنی : برای ساختمان هایی که ارتفاع بالای ۳۰ متر را دارند اجرای عملیات کفراژ بندی برای مهار داربست نما الزامی است . حفاظ یا جان پناه ساختمانی : معمولا ساختمان هایی که در محدوده تردد عابران پیاده , وسایل نقلیه و اساسا در محدوده پر خطر است احتیاج به جان پناه یا حفاظ دارد . حفاظ نوع دیگری از سازه های فلزی است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی توسط پرسنل داربست بند گروه پایدار اجرا می شود . کفراژبندی : کفراژ نوعی متفاوت از نصب داربست است که موارد استفاده بالایی دارد که در نظر داریم به تعدادی از این موارد اشاره داشته باشیم . کفراژ برای مهار نمای ساختمان ها : معمولا ساختمان هایی که نصب سازه فلزی آن بیش از ۳۰ متر می باشد احتیاج دارد سازه ای پشت آن نصب شود تا از خطرات احتمال مثل چپ شدن داربست و لرزش های داربست جلوگیری شود و باعث مهار کامل سازه می شود .

مهمترین موارد چالشی در داربست بندی عبارتند از:

  1. برپایی و پیاده کردن داربستها
  2. بالا وپایین رفتن از داربست
  3. لغزیدن یا شکستن تخته الوارها
  4. بارگذاری نادرست یا اضافه بار
  5. سکوهای فاقد تخته الوار یا پوشش کامل
  6. سکوهای فاقد نرده ی محافظ
  7. کوتاهی در نصب تمامی اجزای لازم مانند صفحات زیر ستونَ,اتصالات و مهارها
  8. حرکت دادن داربست های متحرک در مجاورت سیمهای برق
  9. حرکت دادن داربست های متحرک همراه با کارگران روی سکو

۱. برپایی و پیاده کردن داربستها

۱۵ تا ۲۰% اسیب دیدگیهای مربوط به داربست به برپایی پیاده کردن داربست مربوط می شود. متداول ترین مشکل کوتاهی در سکوی کار کاقی برای کارگران جهت استفاده در زمان نصب طبقه ی بعدی داربست ها است.

کار بر روی یک یا دو تخته الوار توصیه نمی شود.

نکته ی مهم دیگر, اجزایی همچون مهار هاست که باید انها را همراه با عملیات مونتاژ داربست نصب کرد.کوتاهی در انجام این کار باعث ناپایداری داربست می شودو هرچند که ممکن است داربست دچار واژگونی نشود,امکان تاب خوردن یا حرکت ان تا حد پرتاب کارگر از روی سکوی کار وجود دارد. این اتفاق اغلب زمانی روی می دهد که سکوی کار تنها یک یا دو تخته الوار عرض داشته و همانطور که معمولا در زمان برپایی و پیاده کردن داربست رایج است نرده ی محافظ نیز وجود ندارد.

۲. بالا و پایین رفتن از داربست

تقریبا ۱۵% آسیب دیدگی های مربوط به داربست در زمان بالا و پایین رفتن کارگر از داربست اتفاق می افتد. بالا و پایین رفتن از قابهای داربست کاری معمول اما غیر قابل قبول است که معمولا به حوادث متعدد و مرگ منجر می شود. بالا و پایین رفتن از مهار ها نیز عامل معمول حوادث است.

برای حل این مشکل باید نردبان کافی تامین کرد.

به علاوه کارگران باید از روش بالا رفتن صحیح استفاده کنند.(تماس سه نقطه ای)

۳. لغزیدن یا شکستن تخته الوارها

بسیاری از حوادث به مشکل داشتن تخته الوارها مربوط می شود.در صورت ثابت نکردن تخته الوارها با بست یا روش دیگر امکان لغزیدن انها وجود دارد و این عامل تعداد قابل توجهی از حوادث است.همچنین شرایط ضعیف تخته الوارها یا اضافه بار نیز باعث شکستن انها می شود. بنابر این استفاده از درجه ی مناسبی از الوارها و بازرسی تخته الوارها پیش از برپایی جهت اطمینان از نبود بخش های ضعیف,خرابی یا ترک بسیار مهم است. مسئله ی معمول دیگر پیش امدگی نا کافی یا بیش از حد تخته الوارها در محل تکیه گاه است. پیش امدگی بیش از حد باعث برگشتن تخته الوارها در زمان پا گذاشتن کارگر بر روی بخش پیش امده می شود.

پیش امدگی ناکافی نیز خطر لغزش تخته الوار را در بر دارد.

۴. بارگذاری نادرست یا اضافه بار

اضافه بار باعث تغییر شکل خمشی زیاد تخته الوار شده و این به خرابی و شکستن تخته الوارها منجر می شود. مشکل اضافه بار اغلب در حرفه ی بنایی پیش می اید که وزن پالت مصالح ممکن است ازkg۱۵۰۰تجاوز کند. در صورتی که مصالح نسبت به سکوی داربست پیش امدگی زیادی داشته باشند,عدم توازن ایجاد شده می تواند به واژگونی داربست منجر شود.

۵. سکوهای فاقد تخته الوار یا پوشش کامل

این شرایط نه تنها به حوادث زمان برپایی یا پیاده کردن داربست,بلکه به استفاده ی عمومی از ان نیز مربوط می شود.

بر طبق مقررات ساختمانی عرض تمامی سکوهای کار داربست باید حداقل mm۴۵۰  باشد. تمامیسکوهای با ارتفاع بیش از ۴/۲ متر باید به طور کامل پوشش داده شود.

۶. سکوهای فاقد نرده ی محافظ

سکوهای فاقد نرده ی محافظ یک مشکل ایمنی جدی در ساختمان محسوب می شود. نرده ی محافظ وسیله ی بازدارنده ی مهمی در سقوط  از روی سکوهای مرتفع همینطور کوتاه است. بیش از یک سوم سقوطهای از روی داربست از روی سکوهایی با ارتفاع کمتر از ۳ متر بوده است.بنابراین وجود نرده ی محافظ در زمان استفاده ی معمول از تمامی سکوهای با ارتفاع بیش از ۵/۱ متر توصیه می شود. نرده ی محافظ تمامی سکوهای کار شامل قید فوقانی,قید میانی و تخته ی پاخور است.

۷. کوتاهی در نصب تمامی اجزای لازم

کوتاهی در استفاده از تمامی اجزای لازم موجب مشکلات ایمنی جدی می شود.در مواردی که داربست به صورت ارتفاعی از چند قاب تشکیل می شود,کارگران ممکن است در استفاده ازتمامی اجزای داربست کوتاهی کنند,از جمله ی این مواردمی توان به کوتاهی در نصب صفحات زیر ستون,مهار بندی,وسایل اتصال مناسب و مهار های سازه ای کافی اشاره کرد. افراد بر پا کننده ی داربست باید تمامی اجزای ضروری را نصب کرده تا از ایمن بودن داربست اطمینان حاصل شود. به علاوه کارگران باید این اجزا را همراه با پیشرفت عملیات بر پا سازی داربست نصب کنند.

۸. تماس برقی با سیمهای هوایی

داربستها به ندرت با سیمهای هوایی برق تماس پیدا می کنند, اما این حادثه در صورت وقوع تقریبا همیشه مرگبار است. کوتاهی در حفظ فاصله ی ایمنی از خطوط هوایی برق در زمان حرکت دادن داربست یک مشکل مهم است. پیش از حرکت دادن داربست های متحرک در فضای باز بیرون,مسیر را به دقت بررسی کنید تا از نبود سیمهای هوایی در فضای مجاور اطمینان حاصل شود. در برخی موارد پیاده کردن جزیی داربست برای اطمینان از وجود فاصله ی ایمنی لازم تا خطوط هوایی برق ضرورت دارد.

در جدول۱ حداقل فواصل ایمنی لازم فهرست شده است. بالا بردن اجزای داربست با لیفتراک یا تجهیزات مکانیکی دیگر مستلزم برنامه ریزی دقیق است و باید از انجام این کار در مجاورت خطوط برق پرهیز کرد. حمل داربستهای قبلا برپا شده به کمک لیفتراک,به ویژه در کارهای ساختمانی مسکونی دلیل بسیاری از حوادث برق گرفتگی بوده است(این کاری بسیار خطرناک است). همچنین کارگرانی که بر روی سکو کار می کنند باید در  زمان جابه جایی مصالح یا تجهیزات نیز مراقب با سیمهای برق باشند.

۹.حرکت دادن داربست های متحرک همراه با کارگران روی سکو

حرکت دادن داربست های متحرک همراه با کارگران روی سکو کاری خطرناک است. در مواردی که پایین امدن کارگران غیر عملی و ارتفاع داربست بیش از ۳ متر است,کارگران باید به طور جدا گانه خود را با استفاده از یراق کامل بدن و بند رابط مهار کنند. طناب نجات باید به نقطه ی مهار مناسبی به جز داربست بسته شود. چاله,فرو رفتگی,جدول و غیره می تواند موجب واژگونی داربست در زمان جا به جایی شود. در برخی مناطق چنانچه ارتفاع داربست از مقدار معینی بیشتر باشد,حرکت دادن داربست همراه با کارگران ممنوع است.