قالب های سقف وافل گزینه ای مناسب با قابلیت بازیافت دوباره

سقف وافل یا سقف های شیاردار از جمله سقف های بتنی است که علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، مزایای فنی و اقتصادی زیادی نیز دارد. ایده اجرا و طراحی این نوع سقف ها به 2500 سال پیش یعنی به زمان هخامنشیان بر می گردد.

امروزه بیشترین کاربرد این سازه ها برای بنا کردن سقف های بلند که ارتفاعی بیش از دوازده متر دارند، است. در این مقاله به بررسی خصوصیات و ویژگی های متمایز این نوع از سازه های مدرن می پردازیم.

مزایا قالب وافل

برای ساخت بناهایی با سقف های وافل دار، باید قالب های مخصوص به آن را استفاده کرد. قالب وافل ابزار مهم ساخت انواع سقف هاست و خصوصیات و مزایای منحصر به فردی دارد که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

بررسی جنس قالب

شاید برایتان جالب باشد که این قالب ها از نوعی پلاستیک به نام پلی پروپیلن یا کامپوزیت ساخته می شوند و دارای ابعاد و اشکال مختلفی هستند. قالب های وافل بسیار مستحکم و مقاوم هستند و سخت ترین ضربات را تحمل می کنند.

علاوه بر این قابلیت شست و شو نیز دارند و به راحتی می توان هرگونه آلودگی را از روی آن پاک کرد.

بررسی وزن قالب ها

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی سازه ها، بررسی وزن محصولات به کار رفته در آن می باشد. به زمان معماری باید بگوییم که بار مرده ساختمان در یک سازه بر روی سقف، تیرها و ستون ها وارد خواهد شد، بنابراین وزن این قالب ها در ساخت بنا حائز اهمیت می باشد.

همانطور که گفته شد قالب های وافل دارای ابعاد گوناگون هستند و بسته به این ابعاد وزن هر یک متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می توان گفت که این قالب ها دارای وزن بسیار کمی هستند و حمل و نقل آن به راحتی انجام می شود.

امکان بازیافت مجدد

یکی از ویژگی های بسیار مهم زیست محیطی این قالب ها، امکان بازیافت مجدد آن است. بسیاری از سازه ها وقتی شکسته می شوند، دیگر قابل استفاده مجدد و حتی بازیافت نیستند. این امر آسیب های جدی به محیط زیست وارد می کند، اما قالب های وافل قابل بازیافت هستند.

قطعات شکسته شده و حتی قالب هایی که بارها از آن استفاده شده و دیگر مورد نیاز نیستند، با بازگشت به کارخانه، مجدد بازیافت شده و از آن قالب هایی جدید ساخته می شود.

ایمنی در سازه ها

شاید با خود فکر کنید که سازه های ساخته شده از جنس پلاستیک، ایمنی لازم را ندارد، اما اینگونه نیست. قالب های وافل به گونه ای طراحی شده اند که ایمنی پیمانکاران و کارگران را در هنگام عملیات لازم روی این قالب ها در هنگام اجرای سقف وافل، تامین می کنند.

علاوه بر این، قالب های وافل ضد حریق هستند.

تنوع در ابعاد

یکی دیگر از ویژگی های بارز این قالب ها، تنوع در ابعاد آن است. تنوع در ابعاد برای طراحی سازه ها با معماری های مختلف، بسیار مهم است. بنابراین با استفاده از این نوع قالب ها، می توان هر نوع سقفی را در هر ارتفاعی طراحی و به مرحله اجرا درآورد.

مزایا سقف وافل

حال که با ویژگی های مهم قالب های وافل بیشتر آشنا شدید، بهتر است مزایای استفاده از آن در اجرای سقف را نیز بدانید. سقف های وافل مزایای بسیار زیادی نسبت به روش های قدیمی دارد که از جمله آن می توان به صرفه جویی در هزینه و زمان اشاره کرد. در ادامه با مزایای این نوع سقف ها بیشتر آشنا می شوید.

حذف بلوک و تیرچه

شاید بتوان گفت که مهم ترین مزیت اجرای این نوع سقف، حذف ستون های غیر ضروری است. این ستون ها علاوه بر تاثیرات منفی در معماری و ظاهر بنا، وزن و هزینه بالایی هم دارند. استفاده از سقف های وافل هزینه ساخت و ساز را تا حد قابل توجهی کمتر می کند.

علاوه بر این، سیستم وافل امکان استفاده از ایده های نورپردازی جذاب در سقف را به شما می دهد.

سهولت میلگرد گذاری در سقف

اگر به ساختمان این نوع سازه با دقت نگاه کنید، متوجه حالت مشبکی آن خواهید شد. این خصوصیت برای میلگرد گذاری در سقف و همچنین حذف میلگرد های اضافی بسیار مهم است. همچنین به دلیل مشبک بودن این نوع سقف ها، گذاشتن میلگرد ها در میان آن بسیار آسان و سریع انجام می شود. این مورد سرعت پیشبرد پروژه را نیز بالا می برد.

قابلیت استفاده در سقف های بتنی و فلزی

در ساختمان هایی با اسکلت های فلزی و بتنی نیز امکان استفاده از سقف های وافل هست. به طور معمول در سقف های فلزی از یک وافل یک طرفه استفاده می شود که در این صورت در ساختمان به تیرهای میانی نیز نیاز داریم. اما در صورت استفاده از سقف وافل دوطرفه دیگر نیازی به استفاده از تیر های میانی نیست.

ایمنی بالا

امروزه مهندسان و پیمانکاران سعی می کنند از سازه های سبک مانند سقف های وافل در ساخت ساختمان ها کمک بگیرند. این مزیت برای جلوگیری از خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله بسیار مهم است.

علاوه بر این ضد حریق بودن این سقف ها، یکی دیگر از نکات مهم ایمنی آن است.

وزن سبک نسبت به انواع سقف

همان گونه که مکررا از ابتدا بیان کردیم، سقف های وافل وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. علت این وزن کم، حذف قسمت های درونی بتنی است. به عبارت دیگر تو خالی بودن این نوع سازه ها علت وزن پایین آن هستند.

قالب وافل از کجا سفارش دهیم؟

توجه به کیفیت قالب های مورد استفاده در سقف، در کیفیت پروژه و ایمنی آن تاثیر بسزایی دارد. اگر خود دانش لازم در این باره را ندارید، باید برای خرید قالب سقف وافل به فروشگاه های معتبر و متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

شرکت ساختمانی فرازمان آداک سپهر با سال ها فعالیت و تجربه در زمینه معماری و ساخت و ساز، ارائه دهنده انواع قالب های غیر ماندگار سقف مشبک وافل، طراحی و اجرای سازه های ساختمانی با دال مشبک وافل و بسیاری از خدمات دیگر در این زمینه می باشد.

جهت هر گونه راهنمایی برای خرید محصولات و همچنین کسب اطلاعات لازم در خصوص پروژه های عمرانی با همکاران ما در ارتباط باشید.