مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل و زلزله با کمک تکنولوژی ‌های روز و مواد اولیه مرغوب و با کیفیت موجب می‌ شود تا در هنگام حوادث طبیعی تعداد قربانیان و خسارت‌ ها تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند. این موضوع را باید از اجرای فونداسیون ‌های استاندارد اصولی شروع کرده و تا آخرین مرحله در ساخت و ساز زیر نظر قرار داد، تا ساختمان‌ ها در برابر فشار بالا و نیروهای کششی مقاومت داشته باشند.

به همین جهت خرید آهن آلات ساختمانی و به خصوص میلگرد باید زیر نظر مهندسین متخصص صورت بگیرد، در حال حاضر کارشناسان خانه آهن می توانند در این حوزه اطلاعات خوبی به خریدار ارائه کنند.

مقاوم سازی ساختمان به چه معناست

شرکت مقاوم سازی ساختمان رادیاب-شرکت مقاوم سازی رادیاب, مقاوم سازی با  FRP،اجرای FRP،فروش الیاف کربن. راهکار مقاوم سازی سقف های طاق ضربی در  ساختمان‌های قدیمی فولادی

مقاوم سازی ساختمان به تمام اقدامات و فرایندهایی گفته می ‌شود که با هدف افزایش ایمنی و پایداری ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند: سیل، زلزله، باد و طوفان و موارد دیگر صورت می ‌گیرد. این اقدامات از زمان خرید آهن آلات ساختمانی باید آغاز شود و تا آخرین مرحله ساخت هر ساختمان ادامه پیدا کند.

در واقع مقاوم سازی ساختمان شامل اقدامات مختلفی مانند تقویت اجزای سازه‌ای که شامل ستون‌ ها، دیوارها، بالابندها و پایه ‌های ساختمان می ‌شود. همچنین در هنگام تهیه مصالح ساختمانی نیز باید به خصوصیات مقاومتی آنها در برابر باد، سیل، زلزله، آتش‌سوزی و سایر عوامل طبیعی و غیر طبیعی دقت کرد.

مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل و زلزله باید برای تمام ساختمان‌ های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی صورت بگیرد. این مقاوم سازی‌ ها در سازه‌ های جدید به شکلی دقیق رعایت می ‌شوند. اما در ساختمان‌ های قدیمی هم باید با بررسی نقاط ضعف تا حد امکان اقدام به تقویت بخش‌ های مختلف نمود.

روش‌های مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل و زلزله

مقاومت ساختمان در برابر زلزله به چه عواملی بستگی دارد؟ | سایت انتخاب

امروزه از خطرناک‌ترین حوادثی که در سرتاسر جهان به وجود می ‌آید، بروز سیل و زلزله است که خسارت‌ های جبران ناپذیری هم در زمینه مالی و هم در زمینه جانی به جای می‌ گذارد. به همین سبب از مهم‌ترین دغدغه ‌های معماران و سازندگان آشنایی با روش‌ های مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل و زلزله است.

از آنجا که کشور ما بستر حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل است، به وجود آمدن این حوادث دور از ذهن نبوده و تاکنون هم قربانیان زیادی گرفته است. اما با وجود تکنولوژی ‌های جدید و پیشرفته در زمینه معماری و ساخت سازه‌های مقاوم دیگر وقت آن رسیده که نگرانی در مورد حوادث طبیعی نباشد.

مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل و زلزله مستلزم رعایت برخی از نکات در حین ساخت و سازها است که در ادامه به برخی از روش ‌های اصلی آن اشاره می‌ کنیم:

پی یا فونداسیون ساختمان

پی و فونداسیون ساختمان حکم خشت اول را در کیفیت ساختمان ایفا می ‌کند، هر چقدر که یک سازه پی محکمی نداشته باشد در مراحل بعدی نمی ‌توان آن را مقاوم کرد و با کوچک‌ترین تلنگر و آسیبی فرو می ‌ریزد. فونداسیون مقاوم در مقابل سیل و هم در مقابل زلزله می تواند از ریزش ساختمان محافظت کند. معمولاً برای مناطقی که سیلاب زیاد جاری می ‌شود، فونداسیون ساختمان را منفذ‌دار طراحی می ‌کنند، تا با جاری شدن سیل، آب از زیر ساختمان عبور کرده و به سازه آسیبی وارد نکند. همچنین استفاده از میلگرد مناسب از لحاظ سایزبندی و کیفیت بالای ساخت میلگردها نقش تأثیرگذاری در مقاومت فونداسیون دارد.

شیشه ‌های ساختمان

در هنگام حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله یا باد و طوفان از بخش‌ های آسیب ‌پذیر ساختمان ‌ها شیشه ‌های آنها است که احتمال شکستن و متلاشی شدنشان زیاد می ‌شود. راه‌های زیادی وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از پلیمرهای روکش شده است که با قرار گرفتن بر روی شیشه ‌ها آنها را مقاوم کرده و در صورت بروز حوادث مختلف از خرد شدن شیشه‌ ها جلوگیری می ‌کند.

بالا بردن ارتفاع سطح ساختمان از زمین

یکی از علل مهم تخریب ساختمان‌ ها در برابر سیل آسیب دیدن کف ساختمان است، در صورت بالا بردن ارتفاع ساختمان از کف زمین تا حد زیادی جلوی این مشکل گرفته می ‌شود. البته باید در این مرحله حتماً از مهندسان و کارشناسان متخصص کمک بگیرید، تا با انتخاب میلگرد مناسب وزن سازه را به درستی کنترل کنند.

ضد آب کردن کف ساختمان‌ها

ضد آب کردن کف ساختمان یکی دیگر از روش‌های مقاوم کردن سازه در برابر سیل است که تا حد زیادی با کمک مواد نانو می‌توان این کار را به بهترین شکل انجام داد. بهتر است در صورت امکان بخش‌های غیرمسکونی ساختمان هم در برابر رطوبت مقاوم سازی کنید، تا در مواجهه با هجوم سیل آسیبی به ساختمان وارد نشود.

بررسی اتصالات و لوله‌ها

بررسی کردن اتصالات و لوله‌ها و اطمینان از ایمن بودن نصب آنها تا حد زیادی می ‌تواند در برابر سیل و زلزله از ساختمان محافظت کند. چرا که کوچک‌ترین نقص در این بخش می ‌تواند حوادث غیر قابل جبران مالی و جانی به وجود بیاورد.

نقش میلگرد در فونداسیون ساختمان‌ها

میلگرد از مهمترین عناصر سازه‌ای در هر ساختمان است که در فونداسیون ساختمان‌ ها نقش مهمی ایفا می‌ کند. معمولاً در فنداسیون‌ های بتنی از میلگرد به عنوان تسمه ‌های فولادی در زیر بتن استفاده می ‌شود که باعث اتصال بین بتن و فولاد شده و این اتصال مقاومت فنداسیون را به دنبال دارد که در برابر نیروهای خارجی مانند زلزله و بادهای شدید ساختمان را مقاوم می ‌کند.

نقش میلگرد در فونداسیون ساختمان‌ ها بسیار پررنگ است، البته برای هر ساختمان بسته به نوع فونداسیون و شرایط زمین و سازه ساختمان از میلگردهای مختلفی استفاده می‌ شود. معمولاً فنداسیون ‌های سطحی و ساختمان ‌های کوچک از میلگردهایی با سایز کمتر استفاده می ‌کنند. اما در فونداسیون‌ های عمیق و برای ساختمان‌ های بلند مرتبه از میلگردهایی با قطر و طول بیشتر استفاده می ‌شود، میلگرد 32 جزء پراستفاده‌ترین میلگردهای سنگین وزن در سازه ‌های بلند مرتبه است.

نکته مهم اینکه برای هر سازه در شرایط آب و هوایی مختلف بهتر است از میلگردهای مناسب با خصوصیات آن منطقه استفاده شود. به عنوان مثال در نزدیکی دریا و محیط ‌های خورنده از میلگردهایی با خصوصیات مقاومتی بالا در برابر مواد خورنده استفاده می ‌شود. در محیط ‌هایی که زلزله خیز بوده، نیز از میلگردهای مقاوم در برابر حرارت در فونداسیون ساختمان استفاده می‌ کنند.

به طور کلی نوع و مدل میلگردها و تمام آهن آلات ساختمانی باید توسط مهندسین متخصص عمران و معماری مشخص شوند، تا برای هر شرایط آب و هوایی و وزن سازه، مناسب‌ترین میلگرد انتخاب گردد.

خرید آهن آلات ساختمانی استاندارد از خانه آهن

تمام افراد فعال در حوزه ساخت و ساز ترجیح می ‌دهند تا خرید آهن آلات ساختمانی خود را از مراکزی انجام بدهند که ضمن اطمینان از استاندارد بودن آنها از لحاظ تولید و ارائه، قیمت مناسبی را هم در نظر گرفته‌اند.

مجموعه خانه آهن جزء مراکز معتبر در زمینه آهن آلات ساختمانی است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد. پس با خیال راحت انواع سایزبندی میلگرد و به خصوص میلگرد 32 که جزء پراستفاده‌ ترین میلگردها در ساختمان‌ های بلند مرتبه است، را می توانید ثبت سفارش کنید. چرا که با تمام کارخانجات معتبر همکاری داشته و مناسب با حجم سفارشات شما میلگردها را تهیه می ‌کند.