چقدر تحت تاثیر جادوی سبک دکوراسیون مینیمال هستید؟

گلدان های سیمانی ممکن است ساده و معمولی به نظر برسند، اما می توانند تضاد زیبایی را در برابر گل های ظریف و رنگارنگی که در آن ها قرار می دهید ایجاد کنند

خرید گلدان سیمانی ممکن است برای شما گران تمام شود، اما خوشبختانه، درست کردن آن ها ارزان و آسان تمام خواهد شد و اگر اصول اولیه را بدانید، می توانید انواع اشکال و اندازه های مختلفی از آن ها درست کنید.

برای درست کردن گلدان سیمانی و خرید سیمان مناسب آن به فروشگاه اینترنتی خانه سیمان مراجعه کنید و مرغوب ترین سیمان برای ساخت گلدان را در آن سفارش دهید.

متریال مورد نیاز برای درست کردن گلدان سیمانی

  • دو بطری پلاستیکی بزرگ و کوچک
  • سیمان سفید یا سیاه
  • آب
  • رنگ مناسب سیمان
  • ابزار مناسب هم زدن ملات سیمانی
  • تیغ تیز یا قیچی و چاقو

می توانید به جای بطری بزرگ و پلاستیکی از یک لوله ی مقوایی یا جعبه و کارتن برای درست کردن گلدان سیمانی استفاده کنید. البته ابتدا داخل آن را کمی روغن اسپری کنید. این کار جداسازی آن را آسان تر می کند.

برای خرید سیمان نیز بهتر است از سیمان باقران یا سایر برندهای با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.

مراحل ساخت گلدان سیمانی

  • یک بطری پلاستیکی بزرگ را به اندازه ی ارتفاعی که می خواهید برش دهید. از یک تیغ یا قیچی تیز برای بریدن قسمت بالایی استفاده کنید. این کار نه تنها قرار دادن بطری کوچکتر را در آسان تر می کند، بلکه ریختن سیمان را نیز راحت تر می کند.
  • یک بطری پلاستیکی کوچکتر برای داخل گلدان خود انتخاب کنید. بطری باید به اندازه ی کافی کوچک باشد تا در داخل بطری بزرگتر قرار گیرد و حداقل 1.5 سانتی متر فاصله بین این دو قرار گیرد
  • ملات سیمان را در یک تشت یا سطل پلاستیکی درست کنید. دستورالعمل های تهیه ی ملات سیمان را هنگام خرید سیمان از فروشنده بپرسید یا از روی پاکت سیمان بخوانید، زیرا دستورالعمل هر مارک سیمان ممکن است متفاوت باشد. در بیشتر موارد، باید 1 قسمت آب را در 4 قسمت سیمان هم بزنید. برای مخلوط کردن سیمان و آب می توانید از قلم مو یا حتی ماله استفاده کنید. همیشه هنگام مخلوط کردن بتن حتما از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری رنگ به ملات می تواند جلوه ای مرمری به گلدان سیمانی شما بدهد.
  • ½ تا ¾ بطری را با بتن آماده شده پر کنید. ملات سیمان یا بتن را به آرامی داخل آن بریزید تا حباب های هوا به حداقل برسد. اگر بتن تا آخر بطری بزرگ شما را پر نکرد، نگران نباشید. در مرحله ی بعد این مشکل حل خواهد شد.
  • به بطری چند ضربه بزنید تا هرگونه حباب هوا از بین برود و در نهایت سطح گلدان شما صاف ‌تر ‌شود. به خاطر داشته باشید که محصول نهایی ممکن است هنوز مقداری حباب هوا داشته باشد که کاملا طبیعی است و بخشی از زیبایی گلدان بتنی است.
  • در این مرحله یک بطری کوچکتر را به داخل بتن فشار دهید اما دقت کنید تا ته گلدان فشار ندهید. با فشار دادن بطری به داخل سیمان، سیمان بالا آمده و بقیه ی بطری بزرگ را پر می کند. اگر بتن سرریز شد، آن را پاک کنید و مواظب باشید تا حد ممکن هیچ ملاتی به بطری کوچکتر وارد نشود.
  • در صورت لزوم بتن بیشتری اضافه کنید. اگر سطح بتن به اندازه ی کافی بالا نیست، از یک قاشق برای ریختن بتن بیشتر در بطری بزرگ استفاده کنید. این کار را تا پر شدن بطری ادامه دهید.
  • دست خود را خیس کنید و سپس روی سطح بتن را صاف کنید، همچنین می توانید آن را به همان شکلی که هست رها کنید تا لبه های گلدان به سبک دندانه دار شکل بگیرد.
  • کمی زمان بدهید تا سیمان خشک شود. مدت زمان خشک شدن سیمان بستگی به نوع سیمانی دارد که استفاده کرده اید. موقع خرید سیمان دقت کنید چه نوع سیمانی برای کار شما مناسب تر است و از فروشنده بخواهید شما را راهنمایی کند. اطلاعات مربوط به انواع سیمان برای مصارف ساختمانی یا کارهای هنری و سایر اطلاعات مورد نیاز مانند قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی را می توانید در خاننه سیمان به راحتی به دست بیاورید.

بعضی ملات های سیمانی به 15 دقیقه زمان و بعضی دیگر ممکن است تا دو سه ساعت زمان نیاز داشته باشند تا کاملا خشک و سفت شوند.

فروشگاه تخصصی خانه سیمان با ارائه ی انواع سیمان با کیفیت می تواند شما را در خرید سیمان خوب با قدرت خشک شدن مناسب یاری دهد.

  • بعد از خشک شدن سیمان، بطری پلاستیکی بیرونی را بردارید. هنگامی که بتن جامد شد، از یک تیغ یا چاقوی تیز برای برش دادن کناره بطری پلاستیکی استفاده کنید. آن را به صورت نوار جدا کنید و گلدان سیمانی را ببینید.
  • در صورت لزوم بطری پلاستیکی داخلی را برش دهید. ممکن است قسمت هایی از بطری پلاستیکی کوچک داخلی از بتن بیرون زده باشد که برای بریدن آن باید از یک تیغ استفاده کنید و تا جایی که با بالای گلدان همسطح شود آن را ببرید.

اگر بطری پلاستیکی را خارج کنید ممکن است گلدان آب زیادی جذب خود کند.

بعد از اینکه گلدان سیمانی را از بطری خارج کردید، ممکن است هنوز کمی مرطوب باشد. آن را در جایی قرار دهید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

  • می توانید گلدان را رنگ کنید یا طرح هایی مختلف روی آن بکشید. مثلا رنگ کردن کف گلدان با رنگ پاستلی ملایم بسیار شیک به نظر می رسد!
  • تکه هایی از پدهای نمدی به زیر گلدان خود اضافه کنید. لازم نیست این کار را انجام دهید، اما اگر قصد دارید گلدان خود را روی سطوح ظریف یا شکننده قرار دهید، ایده ی خوبی خواهد بود. گلدان خود را برگردانید، سپس 3 تا 4 دایره نمدی را به قسمت زیرین آن بچسبانید.

حالا گلدان سیمانی دست ساز شما آماده ی استفاده است! می توانید از گلدان خود برای نگهداری گل های طبیعی تازه یا مصنوعی استفاده کنید. اگر از گل های طبیعی استفاده می کنید، گلدان داخلی را با آب پر کنید. پلاستیک، شیشه یا فلز بطری داخلی به عنوان مانعی برای جلوگیری از جذب تمام آب توسط گلدان عمل می کند.

خلق آثار هنری ماندگار با سیمان

سیمان از متریال کاربردی در ساخت و ساز است که در سال های اخیر از آن در خلق آیتم های مرتبط با دکوراسیون نیز استفاده می کنند. گلدان سیمانی می تواند یکی از لوازم ماندگار و شیکی باشد که به راحتی با انجام مراحل گفته شده در خانه سیمان می توانید آن را به شکل ها و اندازه های مختلف درست کنید و از زیبایی آن در دکوراسیون خانه لذت ببرید.

سوالات متداول

  1. آیا برای قالب گلدان سیمانی می توان از قوطی های فلزی کنسرو استفاده کرد؟

استفاده از قوطی فلزی توصیه نمی شود زیرا جداسازی آن پس از خشک شدن بتن سخت و خطرناک است.

  1. چه رنگی برای رنگ کردن گلدان سیمانی مناسب است؟

رنگ اکرولیک و رنگ های روغنی مناسب ترین رنگ برای طراحی و رنگ آمزی گلدان های سفالی هستند.