زلزله یکی از عوامل اصلی تخریب ساختمان است. لرزش های شدید ناشی از زلزله باعث ضعیف شدن بدنه سازه و سقوط عناصر سازه می شود.

امروزه با توجه به نیاز گسترده و روزافزون جامعه به مسکن، ضرورت استفاده از روش ها و مصالح نوین برای افزایش سرعت ساخت و ساز، سبک سازی، افزایش عمر مفید و مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی در برابر زلزله بیش از پیش مطرح شده است.

این امر باعث شده است که تعداد زیادی از شرکت‌های مقاوم‌سازی سازه در زمینه بهسازی لرزه‌ای سازه‌ها و مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله فعالیت کنند. یکی از روش های مقاوم سازی سازه در برابر زلزله استفاده از سقف  وافل می باشد.

نقشه مناسب برای مقاومت در برابر زلزله

امنیت ساخت سازه را می توان از همان ابتدا شروع کرد. این امر باعث می شود ساختمان در برابر زلزله قابل اعتمادتر و بهتر باشد. اگر به دنبال ساخت ساختمانی به اصطلاح ضد زلزله هستید، بهتر است از مرحله طراحی پلان خانه به فکر افزایش مقاومت آن باشید.

همانطور که حتما بارها شنیده اید، امن ترین مکان های داخل ساختمان در هنگام زلزله نزدیک ستون های سازه است. به طور کلی ساختمان هایی با ستون های بیشتر در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند. پس اگر می خواهید ساختمان ایمن تری داشته باشید، باید ستون های کافی را در نقشه آن در نظر بگیرید.

نکته دیگری که در مورد طراحی نقشه ساختمان های مقاوم در برابر زلزله می توان به آن اشاره کرد، شکل کلی سازه است. هر چه شکل ساختمان به مربع نزدیکتر باشد مقاومت در برابر زلزله بیشتر می شود. در واقع بی نظمی در پلان باعث کاهش مقاومت در برابر زلزله می شود.

مقاوم سازی نمای ساختمان

همانطور که می دانید نمای هر سازه ای یکی از عناصر آسیب پذیر است. آسیب دیدن نمای ساختمان و ریزش آن ضمن وارد آمدن خسارت به مالکان، برای رهگذرانی که به طور اتفاقی از آن منطقه عبور می کنند نیز خطرناک خواهد بود. به منظور کاهش آسیب های وارده به نمای ساختمان، استفاده از مصالح مقاوم در برابر زلزله موضوع مهمی است. این مواد عبارتند از:

کامپوزیت سنگ طبیعی

استفاده از این نما به دلیل کاهش بار مرده وارد بر ساختمان نسبت به نمای سنگی سنتی منجر به افزایش مقاومت سازه در زلزله خواهد شد.

سنگ مصنوعی

ویژگی این سنگ ها وزن کم آنها نسبت به سنگ های طبیعی است. به همین دلیل بار اضافی وارد ساختمان نمی شود و باعث کاهش فشار وارد بر سازه می شود.

کامپوزیت آلومینیوم

مزیت استفاده از این نوع المان در نمای ساختمان در هنگام زلزله عملکرد مستقل دارند. به این معنی که ورق های کامپوزیت به صورت دائمی به نمای ساختمان متصل نمی شوند و در نهایت در هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود جابجا می شوند که در این صورت ریزش سازه به حداقل می رسد.

همچنین وزن سبک این نوع نما تاثیر بالایی در کاهش خسارات ناشی از زلزله دارد.

نمای شیشه ای

استفاده از شیشه های معمولی در سازه ها انتخاب مناسبی برای استحکام سازه نیست. لازم به ذکر است وجود نسل جدید شیشه های طراحی شده برای استفاده در نمای ساختمان که به شیشه های مقاوم نیز معروف هستند را می توان بهترین انتخاب دانست.

نمای یونیتیزه یکی دیگر از انواع نمای شیشه ای ضد زلزله می باشد که جایگزین مناسبی برای استفاده از شیشه های معمولی می باشد.

استفاده از سقف های وافل

سقف تیرچه بلوک دارای عیوب بسیاری است که مهمترین آن عدم مقاومت کافی در برابر آتش سوزی و زلزله می باشد. سقف تیرچه بلوک به دلیل استفاده از بلوک های پلی استایرن که ماده ای اشتعال زا می باشد در صورت آتش سوزی با تولید گازهای سمی مشکلات فاجعه باری ایجاد می کند.

از این نظر، در تولید قالب سقف وافل طوری مواد انتخاب شده است که می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند و در آتش سوزی تحمل دمای بیشتری دارند. علاوه بر این، استحکام این نوع سقف ها نیز بیشتر است و می توانند در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

در سقف های تیرچه بلوک، آب بتن در ابتدای کار قبل از صاف شدن و لرزش توسط بلوک ها جذب شده و بتن را سخت می کند. این کار در هنگام زلزله بسیار موثر است و در اثر خرابی بتن خسارات زیادی به بار می آورد.

انتخاب مصالح مقاوم در برابر زلزله

مواد خاصی وجود دارد که می توانید برای زیرساخت خانه خود از آنها استفاده کنید. موادی که بهتر از سایر مواد در برابر لرزش زمین مقاومت می کنند.

در مناطق شهری، فولاد، بتن و ترکیب این دو مصالح اصلی مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان هستند. نمی توان تعیین کرد که کدام یک از این دو ماده در ساختمان باعث افزایش مقاومت آن در برابر زلزله می شود.

اما به طور کلی با توجه به میزان مقاومت ساختمان در برابر زلزله، مصالح بتن و فلز هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

آتش سوزی پس از زلزله یکی از عوامل رایج و خطرناکی است که می تواند بر خسارات ناشی از زلزله بیفزاید. در این میان مصالح فولادی مقاومت خود را در برابر حرارت آتش از دست می دهند و مصالح بتنی در این موارد گزینه مناسب تری محسوب می شوند.

بتن مسلح یکی از مصالحی است که در ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله مورد توجه قرار می گیرد. بتن معمولاً دارای مقاومت فشاری بالایی است. اما به دلیل مقاومت خمشی کم در هنگام زلزله ترک می خورد. در این موارد استفاده از بتن مسلح که ترکیبی از بتن و میلگرد است مقاومت کششی سازه را بسیار افزایش می دهد.

بلوک سبک که از سیلیس ساخته شده است. این نوع بلوک به دلیل سبک بودن بار اضافی به ساختمان وارد نمی کند و این امر خسارات ناشی از زلزله را بسیار کاهش می دهد.

فوم و یونولیت سبک ترین نوع مصالح ساختمانی هستند. این مصالح با به حداقل رساندن بار وارده به ساختمان، مقاومت ساختمان را در برابر ریزش در هنگام زلزله افزایش می دهند.

سخن پایانی

امروزه روش های زیادی برای مقاوم سازی سازه ها وجود دارد که استفاده از این روش ها بر حسب مورد متفاوت است. باید در نظر داشته باشیم که قبل از مقاوم سازی سازه ابتدا باید نوع اسکلت سازه، مصالح به کار رفته در آن و نقشه های اجرای آن را بررسی کنیم و سپس روش مقاوم سازی متناسب با سازه را انتخاب کنیم.

یکی از روش های مناسب برای مقاوم سازی سازه، استفاده از سقف های وافل می باشد. شما می توانید خرید قالب سقف وافل با کیفیت را از گروه صنعتی فرازمان انجام دهید.