در داربست بندی نما و هر گونه کاری که شبیه آن می باشد به عنوان نمونه داربست : جهت رنگ کاری – سیمان کاری – سنگ کاری – رولپلاک سنگ – شیشه شویی و … معمولا با یک روش کاری داربست بندی می شوند و اختلاف آن ها در کمی بالا تر و یا پایین تر بستن قالب داربست در جهت دسترسی بهتر استاد کاران قرار میگیرد . در چنین داربست هایی که معمولا دیده اید فاصله پایه ها نسبت به یکدیگر سه متر و فاصله قالب ها از هم حدود یک و نیم متر و طول هر قالب داربست حدود یک متر براورد می شود . اینک در جهت محاسبه ابعاد داربست بندی با توجه به اندازه ها و اجناس مصرفی و هدف از داربست بندی طول محلی را که داربست در آن جا نصب خواهد شد را بر مبنای ۳ متر محاسبه و ارتفاع را بر مبنای ۱٫۵ متر در نظر گرفته می شود .

   از این رو که اگر به طور نمونه طول ۱۱ متر باشد ، چون حد اکثر فاصله پایه ها ۳ متر است پس سه دهنه بسته خواهد شد و برای دهنه آخر که دو متر مانده یک پایه به فاصله دو متر نصب خواهد شد که به جز یک متر لوله دستگیره همه اجناس و اجرت نصب به مانند پایه ۳ متری است لذا طول داربست را همان ۱۲ متر در نظر گرفته می شود . مورد دیگری که برای اندازه گیری داربست مهم می باشد چگونگی محاسبه و بر آورد شکستگی های بیرون آمده و فرو رفته ساختمان است . در پس و پیش های ساختمان با توجه به مطالب بالا در حالتی که برای آن فرو رفتگی یا بیرون آمدگی در داربست بندی ، مجبور به نصب پایه اضافی باشد ، طول آن شکستگی را نیز همان ۳ متر قلمداد می شود .

در قوس ها که نمیتوان به مانند محل های مستقیم فاصله پایه ها را ۳ متر در نظر بگیریم (به دلیل قرار گرفتن تخته بنایی) ناگزیر فاصله پایه ها باید به هم نزدیکتر باشد که نزدیکی پایه ها بستگی به زاویه قوس دارد . در این گونه موارد فاصله هر پایه را نیز ۳ متر محاسبه میشود و به این ترتیب اختلاف هزینه داربست بندی در محل مستقیم و محل قوس دار ، برآورد می شود .