امروزه استفاده از ورق سیاه برای ساخت نمای ساختمان بسیار پرکاربرد است. اما چرا باید به نمای بیرونی ساختمان‌ها اهمیت داد؟

نمای بیرونی ساختمان تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت سازه داشته و اگر همه معماران و سازندگان، به این مورد توجه کنند، درنهایت به زیباسازی کوچه و شهر منجر خواهد شد.

نمای ساختمان علاوه‌بر اینکه زیبایی خانه را به‌دنبال دارد، باید از ساختمان در برابر عوامل مختلف نیز محافظت کند.

به‌همین دلیل مصالح مورد استفاده باید با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب‌وهوایی، بودجه افراد، تعداد طبقات و سلیقه شخصی مشخص شوند.

علاوه‌بر نمای فلزی که از استقامت بالایی برخوردار است، با در نظرگرفتن شرایط گفته‌شده، می‌توان از نماهای آجری، شیشه‌ای، سیمانی یا سنگی نیز برای ساختمان استفاده کرد.

نمای فلزی ساختمان

فلز در هر نوعی که باشد از ویژگی‌های کلی مانند مقاومت بالا، نصب آسان، شکل‌پذیری راحت و قابلیت چکش‌خواری برخوردار است.

این خصوصیات باعث شده­است که افراد زیادی برای نمای ساختمان خود، به‌دنبال خرید انواع متریال فلزی باشند.

ورق آهن، آلیاژی است که پایه اصلی آن را آهن تشکیل می‌دهد. در شهرهایی که رطوبت هوا باعث تسریع در خورگی نمی‌شود، استفاده از این نوع ورق‌ها بسیار مناسب است.

قیمت ورق آهن با توجه به نوع آن که می‌تواند ورق گالوانیزه، سیاه، رنگی یا روغنی باشد، متفاوت است. در ادامه به‌بررسی یکی از مناسب‌ترین ورق‌های آهنی می‌پردازیم.

استفاده از ورق سیاه برای نمای ساختمان

یکی از فلزاتی که در حال حاضر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته، ورق سیاه است. این ورق فولادی به­روش نورد گرم تولید شده و علاوه‌بر ساختمان در صنایع نیز کاربرد بسیاری دارد.

این ورق از استحکام بالایی به‌خصوص در برابر حرارت برخوردار است و با توجه به خاصیت شکل‌پذیری مطلوب، می‌توان به­راحتی از آن در صنعت ساختمان‌سازی و برای نمای ساختمان استفاده کرد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده استفاده از این ورق فولادی در نمای ساختمان ممکن شود، تثبیت زنگار است. یعنی با گذشت ۲ سال، بعد از ایجاد زنگ­زدگی، امکان پیشرفت در این فرآیند متوقف می­شود.

قیمت ورق سیاه نسبت به سایر فلزات کم‌تر است و می‌توان این ویژگی را جزء محبو‌ب‌ترین خصوصیات آن دانست. میتوانید از طریق این لینک قیمت ورق‌ها را با توجه به نوع و اندازه آنها مشاهده کنید.

ورق سیاه را از کجا تهیه کنیم؟

ورق‌های سیاه در مدل‌های مختلف با استانداردهای متفاوت تولید می‌شوند و هرکدام کاربرد خاصی دارند.

برخی از آنها برای کارهای ساختمانی مناسب هستند و از برخی دیگر در صنایعی مانند پتروشیمی، خودروسازی و کشتی‌سازی استفاده می‌شود.

به‌همین دلیل در حین خرید ورق سیاه حتما باید به‌کاربرد و ضخامت آن دقت داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از مجموعه‌ای با تجربه کمک بگیرید.

فولادسازان راه ابریشم مجموعه‌ای معتبر است که با تجربه بالا در زمینه تولید و فروش محصولات فولادی، توانسته بیش از ۴۰ سال در این بازار رقابتی به افراد خدمت‌رسانی کند.

در صورتی که قصد استفاده از ورق سیاه برای نمای ساختمان را دارید، با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه و دریافت راهنمایی‌های لازم، می‌توانید بهترین خرید را داشته باشید.

نمای آجری

یکی از قدیمی‌ترین نماهای مورد استفاده در ساختمان‌سازی آجر است که در مدل‌های مختلفی وجود دارد و معمار یا صاحب ملک، می‌توانند با توجه به سلیقه خود، نوع مناسبی از آن را انتخاب کنند.

آجر نما، به‌صورت دکوراتیو یا ساده اجرا می‌شود که هرکدام زیبایی خاصی برای ساختمان به‌دنبال دارند.

از مدل‌های مختلف آجر می‌توان به آجر نما طرح چوب، نسوز، لباب‌دار حصیری، شاموتی، قرمز، سفید، قزاقی، کف‌فرش، رستیک و آجر نما دکوراسیون داخلی اشاره کرد.

نمای سیمانی

همان‌طور که ورق سیاه قیمت کمی نسبت به دیگر فلزات داشت، می‌توان گفت استفاده از سیمان نیز در بین نماهای دیگر کاملا مقرون به‌صرفه است.

سیمان در مدل‌های سفید و رنگی وجود دارد و افراد با توجه به سلیقه خود رنگ مناسب را انتخاب می‌کنند.

از مزایای نمای سیمانی می‌توان به مقاوت بالا در برابر حریق، شست‌وشوی راحت و سرعت بالا در اجرای نما، اشاره کرد. عیب آن نیز احتمال ایجاد ترک‌خوردگی در کوتاه‌مدت است.

نمای شیشه‌ای

یکی از پرطرفدارترین نماهایی که امروزه استفاده از آن برای ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری بسیار دیده می‌شود، نمای شیشه‌ای است.

از دلایل محبوبت آن نیز علاوه‌بر زیبایی خاصی که به ساختمان می‌بخشد، می‌توان به تامین نور و گرمای سازه اشاره کرد.

معمولا از شیشه سکوریت یا رفلکس برای ایجاد نمای ساختمان شیشه‌ای استفاده می‌شود.

لازم به‌ذکر است که مانند ورق سیاه که برای شهرهایی با رطوبت بالا استفاده از آن توصیه نمی‌شود، در برخی شهرها نمی‌توان نمای شیشه‌ای به‌کار برد.

نمای چوبی

چوب یکی از متریال­های قدیمی است که در حال حاضر برای ساخت نمای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیب مصالح چوبی با متریالی مانند فلز و شیشه می‌تواند باعث خاص­شدن و زیبایی منحصر به‌فرد ساختمان شود.

در این زمینه لازم است چوبی انتخاب شود که قابلیت برش‌کاری و شکل‌پذیری داشته باشد. همچنین علاوه‌بر مقاومت بالا، به‌عنوان عایق صدا نیز عمل کند.

نمای سنگی

اگر با قیمت نمای ساختمان مشکلی ندارید، باید گفت یکی از نماهای بسیار جذاب و لوکس، استفاده از سنگ ساختمانی است.

نمای رومی که در حال حاضر به‌وفور دیده می‌شود، نوعی نمای سنگی است که با استفاده از سنگ‌های مرمر، گرانیت یا تراورتن ساخته و جذابیت خاصی به ساختمان می‌دهد.

به‌طور کلی باید گف نمای سنگی نسبت به دیگر نماها مانند ورق سیاه، آجر و شیشه دارای قیمت بالاتری است و مقاومت آن در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف با توجه به سنگ مورد استفاده می‌تواند مطلوب باشد.

اگر سنگ مورد استفاده کیفیت لازم را نداشته باشد، با گذشت زمان دچار ترک‌خوردگی می‌شود و ظاهر ساختمان را فرسوده و زشت نشان می‌دهد.

به‌همین دلیل باید از مقاوم‌ترین سنگ‌ها در ساخت نمای ساختمان استفاده کرد.

جمع‌بندی

استفاده از روق‌های آهنی مانند ورق سیاه یا دیگر مصالح مانند شیشه، چوب و سنگ، در ساخت نمای ساختمان می‌تواند کاربردی باشد.

سوال اینجاست که چرا نمای ساختمان مهم است؟ اگر می‌خواهید عمر سازه را بالا ببرید و همچنین ساختمانی ایمن و جذاب داشته باشید، باید به نمای بیرونی آن نیز اهمیت دهید.

نما علاوه‌بر اینکه به محافظت از کل ساختمان می‌پردازد، باعث زیبایی بافت کوچه، محله و در نهایت شهر شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در بین نماهای موجود، استفاده از فلز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. زیرا از ویژگی‌هایی مانند شکل‌پذیری، نصب آسان و مقاومت بالا برخوردار است.

ورق‌های سیاه باتوجه به استحکام و قیمت مناسبی که دارند، بهترین انتخاب برای ساخت نمای ساختمان زیبا هستند.